Statistik om Kanta-tjänsterna
FPA:s Kanta-tjänster används heltäckande både inom den offentliga och den privata social- och hälsovården. FPA följer och statistikför användningen av tjänsterna och den mängd information som lagras i tjänsterna. Uppgifterna samlas in från logguppgifterna och registren i Kanta-tjänsterna.
Kanta-tjänsterna sammanför patient- och klientuppgifter inom social- och hälsovården. Utifrån de här uppgifterna sammanställs statistik över nyckeltal för Kanta-tjänsterna, den totala mängden uppgifter som lagrats i Kanta-tjänsterna, utnyttjandet av uppgifterna och användningen av MittKanta. Statistiken uppdateras varje månad.
Nyckeltal
Alla organisationer inom den offentliga och den privata hälso- och sjukvården samt apoteken använder Recepttjänsten som sattes i drift 2010. Inom den offentliga hälso- och sjukvården använder alla aktörer Patientdatalagret. Alla de största tjänstetillhandahållarna inom den privata hälso- och sjukvården lagrar sina patientuppgifter i Patientdatalagret. Vissa små tjänstetillhandahållare inom hälso- och sjukvården använder inte något elektroniskt patientdatasystem alls och har då inte heller någon skyldighet att lagra uppgifter i Kanta-tjänsterna. Socialvårdens klientdatalager införs för närvarande successivt inom både den offentliga och den privata socialvården. Uppgifter inom socialvården har lagrats i Kanta-tjänsterna sedan 2018.
MittKanta infördes 2010. I MittKanta kan varje finländare se sina egna uppgifter dygnet runt. Det första som visades i MittKanta var uppgifter om användarens elektroniska recept. I dag kan man i tjänsten bland annat läsa anteckningar om vården, begära att recept förnyas och så småningom se också uppgifter om socialvården.