Presentation
I study how Kela's customer contacts are handled at different stages of the process. I have also studied Kela's public image and cooperation with stakeholders.
Ongoing research projects
- Intelligibility and Clarity of the Decision Documents
- Customers’ Contact With Kela
- Research on the Programme to Enhance Kela’s Written Communications With Customers
Publications
- Virrankari L, Mattila H, Saikku P, Sihvonen E, Tervola J (toim.). Tutkimuskatsaus Suomen sosiaaliturvan monimutkaisuuteen. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö, 2021. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-5434-2
- Laatu M, Airio I, Mattila H. Perustoimeentulotukiasiakkaiden käsityksiä ja kokemuksia toimeentulotukiuudistuksesta ja Kelan palveluista. Julkaisussa Korpela T, Heinonen H, Laatu M, Raittila S, Ylikännö M. Ojista allikkoon? Toimeentulotukiuudistuksen ensi metrit. Helsinki: Kela, Teemakirja 18, 2020, 116–151. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020090165981
- Mattila H. Perustoimeentulotukea hakevien asiointi Kelassa. Helsinki: Kela, Työpapereita 149, 2019. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061820876
- Mattila H. Kelan suljetut palvelupisteet. Miten asiakkaat jatkavat asiointiaan palvelupisteen sulkemisen jälkeen? Helsinki: Kela, Työpapereita 147, 2019. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040110624
- Mattila H. Verkkoasiointi Kelassa. Helsinki: Kela, Työpapereita 135, 2018. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803156043
- Mattila H. Palvelua ajanvarauksella. Ajanvarauskokeilun vaikutusten arviointia. Helsinki: Kela, Työpapereita 129, 2017. http://hdl.handle.net/10138/229202
- Mattila H. Miten Kelassa asioidaan? Helsinki: Kela, Työpapereita 128, 2017. http://hdl.handle.net/10138/228975
Blog posts
- Laatu M, Mattila H. Taloudellisesti huono-osaiset Kelan asiakkaat kohtaavat muita useammin monenlaisia asiointiongelmia. Kelan tutkimusblogi 5.1.2022.