FPA:s faktaportalGå till innehållet

Finländska studerande på andra stadiet och i högskolor med psykisk ohälsa och deras erfarenheter av studieframgång, socialt välbefinnande samt av möjligheten att söka och få hjälp

Publicerad 17.2.2023

Sammandrag 

Psykisk ohälsa är vanlig hos studerande och många psykiska störningar bryter ut i ungdomen. Psykiska störningar har visat sig vara associerade med akademiska prestationer och avbrytande av studierna. Den här studien undersökte erfarenheter relaterade till  studier, socialt välbefinnande samt hjälpsökning och användning av stödtjänster bland finländska studerande med självrapporterad psykisk ohälsa på andra stadiet och i högskolor. 

Studiens data be stod av två nationella enkäter: Hälsa i Skolan 2019 och Hälsoun dersökning av högskolestuderande 2016. Beskrivande metoder och logistisk regressionsanalys användes vid analysen av data. 

Enligt resultaten rapporterar gymnasiestuderande mer psykisk ohälsa än studerande inom yrkesutbildning, medan skillnaderna mellan universitets- och yrkeshögskolestuderande var små på högskolenivå. Olika problem relaterade till studier och studiefär digheter var vanligare bland studerande som rapporterade psykisk ohälsa än bland andra studerande. Skillnader i socialt välbefinnande observerades jämfört med andra studerande. Användningen av olika hälso- och studerandevårdstjänster var vanligare bland dem som rapporterade psykisk ohälsa än bland andra studerande. Särskilt kvinnor använde hälsovård oftare och rapporterade oftare om stödbehov än män. Det fanns också en skillnad i användningen av stödtjänster beroende på utbildningssektor. Bland studerande på andra stadiet var faktorer relaterade till familjebakgrund inte relaterade till användningen av hälso- och studievårdstjänster. 

Vid utvecklingen av stödtjänster och studiemiljöer är det viktigt att ta hänsyn till erfarenheterna hos studerande med psykisk ohälsa och de komplexa samspelen mellan psykisk ohälsa och akademiska prestationer och socialt välbefinnande. 

Läs hela texten [på finska] (helda.helsinki.fi).

Författare

Johanna Korkeamäki, Minna Parkkila, Erja Poutiainen

Mer information

  • Kollegialt granskad: ja.
  • Öppen tillgång: ja.
  • Referens: Korkeamäki, J., Parkkila, M., & Poutiainen, E. (2023). Toisen ja korkea-asteen opiskelijoiden mielenterveysongelmien yhteys koettuun opintosuoriutumiseen, sosiaaliseen hyvinvointiin sekä tuen hakemiseen ja saamiseen. Kela. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023021026811

Dela den här artikeln

Dela sidan på Twitter Dela sidan på Facebook Dela sidan på LinkedIn