Kelan tietotarjotinSiirry sisältöön
Aliisa Palanne.

Aliisa Palanne

tutkija, tutkimusyksikkö

Esittely

Työskentelen tällä hetkellä asiakastutkimusohjelman parissa ja olen mukana tutkimassa muun muassa vammaisten ihmisten kokemuksia Kelan ja kunnan sosiaalipalvelujen asiakkaana, yli 75-vuotiaiden takuueläkettä saavien hoitotukiasiakkuuksia sekä vuoden 2023 Sosiaalibarometrin tuloksia.

Asiantuntemus

  • sosiaalipsykologia
  • määrällinen tutkimus
  • asiakastutkimus

Käynnissä olevat hankkeet

Päättyneet hankkeet

Julkaisuja ja tutkimushankkeita

Omainen on tärkeä kotona asuvalle muistisairaalle – määrällinen analyysi Kelan hoitotukihakemuksista

Artikkelissa selvitetään kotona kotihoidon ja omaisen tuella asuvien yli 75-vuotiaiden pienituloisten muistisairaiden hoitotukiasiakkaiden tilannetta muun muassa huolenpidon tarpeen ja turvallisen yksinolon näkökulmasta.

Sosiaalibarometri 2025

Sosiaalibarometri on SOSTEn vuotuinen ajankohtaisselvitys, jossa tarkastellaan hyvinvoinnin, palvelujen ja palvelujärjestelmän tilaa ja kehityssuuntia.

Kelan kuntoutuspalvelut ovat asiakaslähtöisiä

Kelan järjestämän kuntoutuksen asiakkaat olivat Kaari-kyselyn perusteella pääasiassa tyytyväisiä kuntoutuspalvelujen asiakaslähtöisyyteen vuosina 2021 ja 2022. Eri kuntoutusmuotojen välillä oli kuitenkin pieniä eroja tyytyväisyydessä. Moniammatillisen yksilökuntoutuksen asiakkaat suhtautuivat asiakaslähtöisyyteen muita asiakkaita myönteisemmin. Kriittisimpiä olivat ammatillisen kuntoutuksen asiakkaat. 

Sosiaalibarometri 2023: Kelan ja hyvinvointialueiden yhteistyö, digitalisaatio ja sosiaaliturvan taso

Kelan esihenkilöillä ja toimihenkilöillä oli sekä yhteneviä että eriäviä mielipiteitä Sosiaalibarometrissä 2023. Kaikki vastaukset pyrkivät kuitenkin ennakoimaan, miten asiakkaiden kohtaamiset sekä asiakkaiden etuudet ja palvelut toimisivat nykyistä paremmin.

Omainen on korvaamaton hoitotukea hakeneelle takuueläkeläiselle

Suurin osa yli 75-vuotiaista pienituloisista hoitotukea hakeneista tarvitsee omaisen apua, mutta myös monia maksullisia palveluja huolenpidon turvaamiseksi. Näyttäytyykö omaisen rooli suurena, koska tulotaso on pieni ja huolenpidon tarve suuri?

Seminaari: Kelan asiakkuus ennen ja nyt – asiakkuuden monet ulottuvuudet

Kelan strategia painottaa luottamusta asiakasta kohtaan. Mutta mitä Kelan asiakkuus on nyt, ja mitä se on ennen ollut? Miten eri asiakasryhmien tarpeita ymmärretään Kelassa, ja luottaako asiakas puolestaan Kelaan?

Sosiaalibarometri 2023: Kelan palvelut ja sosiaaliturva

Kelan kahden tulosyksikön esihenkilöiden ja otokseen kuuluneiden ratkaisu- ja palveluasiantuntijoiden näkemyksiä Kelan palveluiden ja sosiaaliturvan tilanteesta maaliskuussa 2023.

Etuuksien alikäyttö on osa sosiaaliturvan kohdentumisen ongelmaa – esimerkkinä sairauspäiväraha

Sosiaaliturvan alikäyttö on merkittävä ongelma erityisesti yhteiskunnan heikossa asemassa olevien hyvinvoinnille. Alikäytölle on monia syitä ja Kelan prosesseissa on useita kohtia, jossa alikäyttöä voi esiintyä. Sairauspäivärahan alikäyttöön vaikuttavat myös terveydenhuoltojärjestelmän ongelmat, joiden kohdalla Kelan ja muiden toimijoiden pitäisi voida joustaa asiakkaan hyväksi.

Jaa tämä artikkeli

Jaa sivu Facebookiin Jaa sivu LinkedIniin