
Esittely
Tutkin sitä, miten Kelan asiakkaiden asiointi sujuu asiointiprosessin eri vaiheissa. Olen myös tutkinut Kelan julkisuuskuvaa ja sidosryhmäyhteistyötä.
Käynnissä olevat hankkeet
- Kestävän elämän eväät - Kelan etuudensaajien hyvinvointi
- Päätöstekstien ymmärrettävyys ja selkeys
- Luottamus asiakkaaseen ja Kelaan
- Asiakkaiden asiointi Kelassa
- Kelan tekstien kehittämisohjelmaa koskeva tutkimus
Julkaisut
- Virrankari L, Mattila H, Saikku P, Sihvonen E, Tervola J (toim.). Tutkimuskatsaus Suomen sosiaaliturvan monimutkaisuuteen. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö, 2021. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-5434-2
- Laatu M, Airio I, Mattila H. Perustoimeentulotukiasiakkaiden käsityksiä ja kokemuksia toimeentulotukiuudistuksesta ja Kelan palveluista. Julkaisussa Korpela T, Heinonen H, Laatu M, Raittila S, Ylikännö M. Ojista allikkoon? Toimeentulotukiuudistuksen ensi metrit. Helsinki: Kela, Teemakirja 18, 2020, 116–151. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020090165981
- Mattila H. Perustoimeentulotukea hakevien asiointi Kelassa. Helsinki: Kela, Työpapereita 149, 2019. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061820876
- Mattila H. Kelan suljetut palvelupisteet. Miten asiakkaat jatkavat asiointiaan palvelupisteen sulkemisen jälkeen? Helsinki: Kela, Työpapereita 147, 2019. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040110624
- Mattila H. Verkkoasiointi Kelassa. Helsinki: Kela, Työpapereita 135, 2018. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803156043
- Mattila H. Palvelua ajanvarauksella. Ajanvarauskokeilun vaikutusten arviointia. Helsinki: Kela, Työpapereita 129, 2017. http://hdl.handle.net/10138/229202
- Mattila H. Miten Kelassa asioidaan? Helsinki: Kela, Työpapereita 128, 2017. http://hdl.handle.net/10138/228975
Blogit
- Laatu M, Mattila H. Taloudellisesti huono-osaiset Kelan asiakkaat kohtaavat muita useammin monenlaisia asiointiongelmia. Kelan tutkimusblogi 5.1.2022.
Julkaisuja ja tutkimushankkeita
Kelan tutkimus 60 vuotta -juhlaseminaari
Kelassa on tuotettu vaikuttavaa tutkimustietoa sosiaali- ja terveysturvan kehittämiseksi 60 vuotta. Juhlaseminaarissa esittelemme tuoretta tutkimustietoa Kelan tutkimuksen teemoista ja käymme keskustelua tutkimustiedon hyödyntämisestä päätöksenteossa.
Kestävän elämän eväät - Kelan etuudensaajien hyvinvointi
Tutkimushankkeessa selvitetään Kelan etuudensaajien hyvinvointia objektiivisilla ja subjektiivisilla kestävän hyvinvoinnin mittareilla.
Seminaari: Kelan asiakkuus ennen ja nyt – asiakkuuden monet ulottuvuudet
Kelan strategia painottaa luottamusta asiakasta kohtaan. Mutta mitä Kelan asiakkuus on nyt, ja mitä se on ennen ollut? Miten eri asiakasryhmien tarpeita ymmärretään Kelassa, ja luottaako asiakas puolestaan Kelaan?
Luottamus asiakkaaseen ja Kelaan -tutkimus
Tutkimuksessa selvitetään, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, miten Kelan henkilöasiakkaat kokevat Kelan luottavan asiakkaisiinsa.
Toimeentulotukiasiakkaiden kokemus asioinnista Kelan kanssa on lähentynyt muiden Kelassa asioivien kokemusta
Kelan asiakaskyselyiden perusteella perustoimeentulotukipäätöksen saaneiden ihmisten asiointikuormitus on viime vuosina monilta osin vähentynyt. Samalla erot heidän ja muiden Kelan asiakkaiden asiointikokemuksissa ovat pienentyneet. Toimeentulotukiasiakkaat ovat kuitenkin olleet aikaisempaa useammin tyytymättömiä Kelasta saamaansa päätökseen.
Perusturvan riittävyyden arviointiraportti 2019-2023
Perusturvan riittävyyden IV arviointiryhmä toteutti järjestyksessä neljännen perusturvan riittävyyden arvioinnin.
Päätöstekstien ymmärrettävyys ja selkeys
Kelan ja Kotuksen yhteistyötutkimuksessa selvitetään, miten Kelan työkäytännöt tukevat selkeiden päätöstentekstien tekemistä.
Kolme neljästä Kelan asiakkaasta on huolissaan raha-asioistaan
Riittävä toimeentuloturva on jokaisen ihmisen perusoikeus. Mutta miten riittävä tai kohtuullinen toimeentuloturva määritellään, ja saavutetaanko se? Kysyimme perus- ja vähimmäisturvan varassa eläviltä ihmisiltä sitä, miten riittävänä he pitävät saamaansa etuutta tai kuinka yleisesti he kokevat erilaisia taloudellisia vaikeuksia tai huolia. Kolme neljäsosaa asiakkaista oli ainakin joskus huolissaan raha-asioistaan.
Taloudellisesti huono-osaiset Kelan asiakkaat kohtaavat muita useammin monenlaisia asiointiongelmia
Kelassa vuonna 2021 toteutetussa kyselyssä etuuspäätöksen saaneille asiakkaille[i]tarkasteltiin, millaisia asiointiongelmia Kelan asiakkailla ilmenee. Tulosten perusteella yleisimmin ongelmia asiakkaille on aiheuttanut etuuden hakeminen. Taloudellisesti huono-osaiset asiakkaat kokevat muita useammin monenlaisia asiointiongelmia.