Esittely
Tutkin sitä, miten Kelan asiakkaiden asiointi sujuu asiointiprosessin eri vaiheissa. Olen myös tutkinut Kelan julkisuuskuvaa ja sidosryhmäyhteistyötä.
Käynnissä olevat hankkeet
- Köyhän kestävän elämän eväät - perustoimeentulotukiasiakkaiden hyvinvointi
- Päätöstekstien ymmärrettävyys ja selkeys
- Luottamus asiakkaaseen ja Kelaan
- Asiakkaiden asiointi Kelassa
- Kelan tekstien kehittämisohjelmaa koskeva tutkimus
Julkaisut
- Virrankari L, Mattila H, Saikku P, Sihvonen E, Tervola J (toim.). Tutkimuskatsaus Suomen sosiaaliturvan monimutkaisuuteen. Helsinki: Sosiaali- ja terveysministeriö, 2021. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-5434-2
- Laatu M, Airio I, Mattila H. Perustoimeentulotukiasiakkaiden käsityksiä ja kokemuksia toimeentulotukiuudistuksesta ja Kelan palveluista. Julkaisussa Korpela T, Heinonen H, Laatu M, Raittila S, Ylikännö M. Ojista allikkoon? Toimeentulotukiuudistuksen ensi metrit. Helsinki: Kela, Teemakirja 18, 2020, 116–151. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020090165981
- Mattila H. Perustoimeentulotukea hakevien asiointi Kelassa. Helsinki: Kela, Työpapereita 149, 2019. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061820876
- Mattila H. Kelan suljetut palvelupisteet. Miten asiakkaat jatkavat asiointiaan palvelupisteen sulkemisen jälkeen? Helsinki: Kela, Työpapereita 147, 2019. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019040110624
- Mattila H. Verkkoasiointi Kelassa. Helsinki: Kela, Työpapereita 135, 2018. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201803156043
- Mattila H. Palvelua ajanvarauksella. Ajanvarauskokeilun vaikutusten arviointia. Helsinki: Kela, Työpapereita 129, 2017. http://hdl.handle.net/10138/229202
- Mattila H. Miten Kelassa asioidaan? Helsinki: Kela, Työpapereita 128, 2017. http://hdl.handle.net/10138/228975
Blogit
- Laatu M, Mattila H. Taloudellisesti huono-osaiset Kelan asiakkaat kohtaavat muita useammin monenlaisia asiointiongelmia. Kelan tutkimusblogi 5.1.2022.