Kelan tietotarjotinSiirry sisältöön
Hannu Mattila.

Hannu Mattila

erikoistutkija, tutkimusyksikkö

Esittely

Tutkin sitä, miten Kelan asiakkaiden asiointi sujuu asiointiprosessin eri vaiheissa. Olen myös tutkinut Kelan julkisuuskuvaa ja sidosryhmäyhteistyötä.

Käynnissä olevat hankkeet

Julkaisut

Blogit

Julkaisuja ja tutkimushankkeita

Kelan tutkimus 60 vuotta -juhlaseminaari

Kelassa on tuotettu vaikuttavaa tutkimustietoa sosiaali- ja terveysturvan kehittämiseksi 60 vuotta. Juhlaseminaarissa esittelemme tuoretta tutkimustietoa Kelan tutkimuksen teemoista ja käymme keskustelua tutkimustiedon hyödyntämisestä päätöksenteossa.

Seminaari: Kelan asiakkuus ennen ja nyt – asiakkuuden monet ulottuvuudet

Kelan strategia painottaa luottamusta asiakasta kohtaan. Mutta mitä Kelan asiakkuus on nyt, ja mitä se on ennen ollut? Miten eri asiakasryhmien tarpeita ymmärretään Kelassa, ja luottaako asiakas puolestaan Kelaan?

Luottamus asiakkaaseen ja Kelaan -tutkimus

Tutkimuksessa selvitetään, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, miten Kelan henkilöasiakkaat kokevat Kelan luottavan asiakkaisiinsa.

Toimeentulotukiasiakkaiden kokemus asioinnista Kelan kanssa on lähentynyt muiden Kelassa asioivien kokemusta

Kelan asiakaskyselyiden perusteella perustoimeentulotukipäätöksen saaneiden ihmisten asiointikuormitus on viime vuosina monilta osin vähentynyt. Samalla erot heidän ja muiden Kelan asiakkaiden asiointikokemuksissa ovat pienentyneet. Toimeentulotukiasiakkaat ovat kuitenkin olleet aikaisempaa useammin tyytymättömiä Kelasta saamaansa päätökseen.

Kolme neljästä Kelan asiakkaasta on huolissaan raha-asioistaan

Riittävä toimeentuloturva on jokaisen ihmisen perusoikeus. Mutta miten riittävä tai kohtuullinen toimeentuloturva määritellään, ja saavutetaanko se? Kysyimme perus- ja vähimmäisturvan varassa eläviltä ihmisiltä sitä, miten riittävänä he pitävät saamaansa etuutta tai kuinka yleisesti he kokevat erilaisia taloudellisia vaikeuksia tai huolia. Kolme neljäsosaa asiakkaista oli ainakin joskus huolissaan raha-asioistaan.

Taloudellisesti huono-osaiset Kelan asiakkaat kohtaavat muita useammin monenlaisia asiointiongelmia

Kelassa vuonna 2021 toteutetussa kyselyssä etuuspäätöksen saaneille asiakkaille[i]tarkasteltiin, millaisia asiointiongelmia Kelan asiakkailla ilmenee. Tulosten perusteella yleisimmin ongelmia asiakkaille on aiheuttanut etuuden hakeminen. Taloudellisesti huono-osaiset asiakkaat kokevat muita useammin monenlaisia asiointiongelmia.

Jaa tämä artikkeli

Jaa sivu Facebookiin Jaa sivu LinkedIniin