Kelan tietotarjotinSiirry sisältöön

Kanta-palvelujen tietojen hyödyntäminen

Päivitetty 28.1.2025

Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset voivat hyödyntää Kelan Kanta-palveluihin tallennettuja tietoja hoidon tai palvelun yhteydessä. Kannan avulla sosiaali- ja terveydenhuollot asiakastiedot liikkuvat niin ammattilaisten välillä kuin ammattilaisilta kansalaisille. Tällä hetkellä tilastoja on vain terveydenhuollon potilastietojen hyödyntämisestä. Tilastoja sosiaalihuollon tietojen hyödyntämisestä lisätään sivuille myöhemmin. 

Viimeisten kuuden vuoden aikana Kanta-palveluista tehtyjen potilastietojen hakujen määrä on kymmenkertaistunut. Terveydenhuollon ammattilaiset hakevat toisen organisaation potilastietoja Kanta-palveluista keskimäärin 5,8 miljoonaa kertaa kuukaudessa. Organisaation omaan rekisteriin kohdistuvia hakuja he tekevät kymmenen miljoonaa kertaa kuukaudessa.

Hakujen käyttötarkoitukset

Tietoja omasta rekisteristään hakevat esimerkiksi hyvinvointialueen ammattilaiset, kun he katselevat hoidon yhteydessä hyvinvointialueen asukkaiden tietoja terveysasemalla.

Kyse on tietojen hakemisesta toisen organisaation rekisteristä silloin, kun esimerkiksi yksityinen ja julkinen terveydenhuolto hakevat tietoja toisensa rekistereistä tai toiselta hyvinvointialueelta.

Hätähaku voidaan tehdä, jos asiakkaan hoito hätätilanteessa vaatii sitä.

Jaa tämä artikkeli

Jaa sivu Twitteriin Jaa sivu Facebookiin Jaa sivu LinkedIniin