Kanta-palvelujen tietojen hyödyntäminen
Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaiset voivat hyödyntää Kelan Kanta-palveluihin tallennettuja tietoja hoidon tai palvelun yhteydessä. Kannan avulla sosiaali- ja terveydenhuollot asiakastiedot liikkuvat niin ammattilaisten välillä kuin ammattilaisilta kansalaisille. Tällä hetkellä tilastoja on vain terveydenhuollon potilastietojen hyödyntämisestä. Tilastoja sosiaalihuollon tietojen hyödyntämisestä lisätään sivuille myöhemmin.
Viimeisten kuuden vuoden aikana Kanta-palveluista tehtyjen potilastietojen hakujen määrä on kymmenkertaistunut. Terveydenhuollon ammattilaiset hakevat toisen organisaation potilastietoja Kanta-palveluista keskimäärin 5,8 miljoonaa kertaa kuukaudessa. Organisaation omaan rekisteriin kohdistuvia hakuja he tekevät kymmenen miljoonaa kertaa kuukaudessa.
Hakujen käyttötarkoitukset
Tietoja omasta rekisteristään hakevat esimerkiksi hyvinvointialueen ammattilaiset, kun he katselevat hoidon yhteydessä hyvinvointialueen asukkaiden tietoja terveysasemalla.
Kyse on tietojen hakemisesta toisen organisaation rekisteristä silloin, kun esimerkiksi yksityinen ja julkinen terveydenhuolto hakevat tietoja toistensa rekistereistä tai toiselta hyvinvointialueelta.
Hätähaku voidaan tehdä, jos asiakkaan hoito hätätilanteessa vaatii sitä.
Ennakkohaku tarkoittaa, että potilastietojärjestelmä on hakenut valmiiksi potilaan tiedot Kanta-palveluista tietojärjestelmään ammattilaista varten.
Yhdistelmähaku yhdistää muun muassa edellä mainittuja hakutyyppejä yhteen. Yhdistelmähaku on potilastietojärjestelmälle yksinkertaisempi tapa hakea Kanta-palveluista tietoa. Tiedot voivat sisältää oman rekisterin tai toisen organisaation tuottamia tietoja. Yhdistelmähaku on pikkuhiljaa korvaamassa muut Kanta-palveluista tehdyt hakutavat.
Keskeisiä terveystietoja hakiessa ammattilainen saa käyttöönsä yhteenvedon potilaan keskeisistä terveystiedoista, kuten diagnooseista ja toimenpiteistä.