Kelan tietotarjotinSiirry sisältöön

Miten tukea opintoja ja työllistymistä, kun nuorella on autismikirjon häiriö?

Julkaistu 22.8.2014

Tiivistelmä

  • Autismikirjon häiriöitä diagnosoidaan yhä enemmän, ja jopa ne henkilöt, joiden kognitiivinen suoriutuminen vastaa vähintään keskitasoa, ovat vaarassa syrjäytyä sekä opiskelu- että työelämästä.
  • Nykytieto opintojen edistämisen ja työllistymisen tukemisen interventioista on hajanaista, eikä tutkimuksia voi verrata suoraan keskenään.
  • Interventioilla pyritään muuttamaan sosiaalisen vuorovaikutuksen laatua, kognitiivisia taitoja ja itsesäätelyä sekä opettamaan työpaikan löytämistä ja työtaitoja.
  • Kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen harjoittelu tuotti usein myönteisiä tuloksia ja osallistujat, heidän lähipiirinsä ja työnantajat arvioivat interventiot hyödyllisiksi.

Lue koko artikkeli (laakarilehti.fi)

Tekijät

Svetlana Kirjanen, Annamari Tuulio-Henriksson, Ilona Autti-Rämö

Lisätietoja julkaisusta

  • Vertaisarvioitu: kyllä.
  • Avoin saatavuus: ei.
  • Koko viite: Kirjanen, S., Tuulio-Henriksson, A., & Autti-Rämö, I. (2014). Miten tukea opintoja ja työllistymistä, kun nuorella on autismikirjon häiriö? Suomen lääkärilehti69(34), 2039–2044. https://www.laakarilehti.fi/pdf/2014/SLL342014-2039.pdf

Jaa tämä artikkeli

Jaa sivu Twitteriin Jaa sivu Facebookiin Jaa sivu LinkedIniin