Miten tukea opintoja ja työllistymistä, kun nuorella on autismikirjon häiriö?
Julkaistu 22.8.2014
Tiivistelmä
- Autismikirjon häiriöitä diagnosoidaan yhä enemmän, ja jopa ne henkilöt, joiden kognitiivinen suoriutuminen vastaa vähintään keskitasoa, ovat vaarassa syrjäytyä sekä opiskelu- että työelämästä.
- Nykytieto opintojen edistämisen ja työllistymisen tukemisen interventioista on hajanaista, eikä tutkimuksia voi verrata suoraan keskenään.
- Interventioilla pyritään muuttamaan sosiaalisen vuorovaikutuksen laatua, kognitiivisia taitoja ja itsesäätelyä sekä opettamaan työpaikan löytämistä ja työtaitoja.
- Kognitiivisten ja sosiaalisten taitojen harjoittelu tuotti usein myönteisiä tuloksia ja osallistujat, heidän lähipiirinsä ja työnantajat arvioivat interventiot hyödyllisiksi.
Lue koko artikkeli (laakarilehti.fi)
Tekijät
Svetlana Kirjanen, Annamari Tuulio-Henriksson, Ilona Autti-Rämö
Lisätietoja julkaisusta
- Vertaisarvioitu: kyllä.
- Avoin saatavuus: ei.
- Koko viite: Kirjanen, S., Tuulio-Henriksson, A., & Autti-Rämö, I. (2014). Miten tukea opintoja ja työllistymistä, kun nuorella on autismikirjon häiriö? Suomen lääkärilehti, 69(34), 2039–2044. https://www.laakarilehti.fi/pdf/2014/SLL342014-2039.pdf