Kelan tietotarjotinSiirry sisältöön

Kliinisesti merkittävä psyykkinen kuormittuneisuus on yhteydessä opiskelukykyä tukevien Kelan kuntoutuspalvelujen tarpeeseen korkeakouluopiskelijoilla

Julkaistu 12.12.2024

Tiivistelmä

Tausta. Kelan kuntoutuspalveluilla voidaan tukea opiskelukykyä ja opintojen edistymistä. Kliinisesti merkittävä psyykkinen kuormittuneisuus viittaa stressin, ahdistuneisuuden ja masennuksen oireisiin, ja se on yleistä korkeakouluopiskelijoilla. Pitkittyessään psyykkinen oireilu heikentää opiskelukykyä ja voi johtaa mielenterveyden häiriön kehittymiseen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kliinisesti merkittävän psyykkisen kuormittuneisuuden yhteyttä Kelan kuntoutuspalvelujen koettuun tarpeeseen.

Menetelmät. Tutkimuksen aineistona (n = 6 258) on THL:n vuonna 2021 toteuttama Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimus (KOTT), jonka kohdejoukkona on 18–34-vuotiaat korkeakouluopiskelijat. Kliinisesti merkittävän psyykkisen kuormittuneisuuden (MHI-5) ja muiden tekijöiden yhteyttä Kelan kuntoutuspalvelujen koettuun tarpeeseen testattiin logistisella regressiomallilla.

Tulokset. Kliinisesti merkittävän psyykkisen kuormittuneisuuden ja koetun kuntoutuspalvelujen tarpeen välillä oli vahva yhteys. Lisäksi pitkäaikaissairaudet, oppimisvaikeudet, kannabiksen ja/tai muiden huumeiden käyttö, päiväaikainen väsymys, toimeentulovaikeudet ja yksinäisyys olivat yhteydessä opiskelukykyä tukevien Kelan kuntoutuspalvelujen koettuun tarpeeseen. Psyykkisesti kuormittuneilla korkeakouluopiskelijoilla koettu kuntoutuspalvelujen tarve oli 5-kertainen ja yhteys säilyi merkitsevänä edellä mainittujen terveyteen, elintapoihin, oppimisvaikeuksiin, toimeentuloon ja sosiaalisiin suhteisiin liittyvien tekijöiden vakioimisen jälkeen.

Johtopäätökset. Korkeakouluopiskelijoiden kliinisesti merkittävän psyykkisen kuormittuneisuuden varhainen tunnistaminen opiskeluterveydenhuollossa on tärkeää. Heidän ohjaamista opiskelukykyä tukeviin kuntoutuspalveluihin tulee tehostaa.

Lue koko artikkeli (journal.fi)

Tekijät

Karoliina Koskenvuo, Jonna Ikonen, Suvi Parikka

Lisätietoja julkaisusta

  • Vertaisarvioitu: kyllä.
  • Avoin saatavuus: ei. 
  • Koko viite: Koskenvuo, K., Ikonen, J., & Parikka, S. (2024). Kliinisesti merkittävä psyykkinen kuormittuneisuus on yhteydessä opiskelukykyä tukevien Kelan kuntoutuspalvelujen tarpeeseen korkeakouluopiskelijoilla. Kuntoutus, 47(4), 6−16. https://doi.org/10.37451/kuntoutus.154786

Jaa tämä artikkeli

Jaa sivu Twitteriin Jaa sivu Facebookiin Jaa sivu LinkedIniin